امپراطوری که از نوانخانه آمد!
لئوناردو دل وکیو موسس و مالک شرکت لوکسوتیکا؛ کسی که از فقر برخاست تا به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل شود سرانجام در سن 87 سالگی درگذشت. لئوناردو دل وکیو با متحول کردن صنعت عینک توانست، عینک را از یک نیاز روزمره به ملزوماتی عالی در دنیای مد و فشن تبدیل کند.
لئوناردو دل وکیو فردی کارآفرین، سرمایه دار، سرمایه گذار و مدیر ارشد شرکت لوکسوتیکا بود. در سال جاری مجله فوربس او و خانوادهاش را در رتبه 52امین افراد ثروتمند جهان قرار داد و دارایی خالص آنها را معادل 27.3 میلیارد دلار تخمین زد. در حال حاضر شرکت لوکسوتیکا دارای 7 هزار فروشگاه و حدود 80 هزار پرسنل است که جزء بزرگترین تولیدکنندگان عینک و لنز در دنیا میباشد.
نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای لئوناردو دل وکیو را یک شخصیت برجسته ایتالیایی در کارآفرینی دانست و او را یک ایتالیایی بزرگ نامید که توانست جامعه آگوردو و کل کشور را به مرکز دنیای نوآوری تبدیل کند.
آغاز یک ماجراجویی بزرگ
لئوناردو در خانوادهای فقیر در شهر بارلتای میلان ایتالیا در 22 می 1935 متولد شد. پدرش که سبزی فروش خیابانی بود ۵ ماه قبل از تولد فرزندش جان باخت. و او هرگز موفق به دیدن پدرش نشد. مادرش با وجود 4 فرزند دیگر نمیتواتست از پس هزینههای نگهداری فرزندش برآید. در نتیجه از همان نخستین روزهای کودکی به یتیمخانه سپرده شد. لئوناردو دوران نوجوانی خود را با کار به عنوان شاگرد ابزارسازی در شهر میلان آغاز نمود.
دومین تجربه کاری لئو، که سرآغاز سرنوشت شگرف او به شمار میرفت، ساخت قطعات فلزی عینک بود. وی چندین سال را به عنوان شاگرد در این شغل سپری کرد، اما پس از مدتی تصمیم گرفت که کار ساخت قطعات عینک را به طور مستقل و جدیتر دنبال کند. برای این کار، او باید به آگوردو در ایالت بلونو ایتالیا میرفت. شهر آگوردو در آن زمان به عنوان مرکز صنایع عینک و عینکسازی در ایتالیا به شمار میرفت. بدین ترتیب لئوناردو با همکاری شرکای خود توانست شرکت لوکسوتیکا را در سال ۱۹۶۷ و تقریبا با 40 کارگر راهاندازی کند. او در خاطراتش مینویسد در دوران شاگردی آنها هرگز مرا لئوناردو صدا نمیزدند بلکه فقط پسر خطاب میکردند.
او با گذشت زمان متوجه شد که باید شبکهی تأمین کالا و فروش شرکت خود را گسترش دهد، پس در سال ۱۹۷۴ تصمیم گرفت یک شرکت توزیع کالا را خریداری کند. دل وکیو برای رسیدن به این هدف نمایندگیهای متعددی را در کشورهای مختلف راهاندازی نمود. این کار کمک شایانی به سریعتر شدن روند گسترش کسب و کار و ورود شرکت لوکسوتیکا به بازارهای بینالمللی نمود. در حقیقت این خود لئوناردو بود که هیچ هدفی را بزرگتر از توانمندیهای خود نمیدید! او بیوقفه کار میکرد و تنها 3 ساعت از شبانه روز میخوابید تا جایی که دختر بزرگش ماریسا دی وکیو میگوید: هیچ بوسه و نوازشی وجود نداشت، صادقانه بگویم همه از او میترسیدیم!
دل وکیو در سال 1988 یکی از بزرگترین قراردادهای شرکتش را با خرید امتیاز برند آرمانی امضا کرد. این قرار داد به سرعت لوکسوتیکا را به یکی از معروفترین شرکتهای عینکسازی دنیا تبدیل نمود.
شرکت لوکسوتیکا در سال ۱۹۹۰ وارد عرصه بورس نیویورک شد و در سال ۲۰۰۰ نیز به بورس میلان راه یافت. لوکسوتیکا در سال ۲۰۰۳ به موفقیت بزرگی رسید و توانست به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تجاری به شاخص MIB-30 اضافه گردد. با پیوستن به بورسهای بزرگ، این شرکت بسیار قدرتمندتر شد و توانست چند برند معتبر دیگر مانند وگ (برند کالاهای لوکس و مد)، پرسول (برند تولید عینک)، لنسکرفترز( شرکت عینکسازی آمریکا)، شرکت معروف ریبن (Ray-Ban) و چند شرکت دیگر را به زیر مجموعههای خود اضافه نماید.
در حال حاضر کمپانی لوکسوتیکا محصولاتی باکیفیت، لوکس و پرطرفداری مثل عینکهای آفتابی، عینکهای اسکی و عینکهای ورزشی، ساعت، کولهپشتیهای حرفهای، کفش و … تولید و به بازار عرضه میکند.
جایگاه شرکت لوکسوتیکا
شرکت دل وکیو در حال حاضر برزگترین و معتبرترین شرکت تولیدکنندهی انواع عینک و لنز در جهان میباشد. برندهایی مانند: ریبن، پرسول و اوکلی همگی از زیرمجموعههای شرکت لوکسوتیکا میباشند. این شرکت در کنار فعالیتهای تولیدی خود، محصولات تولیدی برندهای معروفی مثل: شانل و پرادا را نیز طراحی میکند.
لوکسوتیکا حدود ۷۰۰۰ فروشگاه زنجیرهای در سرتاسر دنیا در اختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۹ با ۶۰ هزار کارمند، درآمدی حدود ۵ میلیارد دلار و سودی معادل ۳۱۴ میلیون دلار داشته است. در سالهای اخیر این آمار به طور چشمگیری افزایش نیز یافته است!
جالب است بدانید که شرکت لوکسوتیکا عینکهای آفتابی خود را با نامهای تجاری دیگری مانند: باربری، میومیو، دیکیانوای، تیفانی، جورجو آرمانی، پورو رالفلورن، ورساچه و … نیز تولید و به بازار عرضه میکند. بزرگترین و مهمترین رقیب لوکساتیکا شرکت و گروه سافیلو میباشد.
همچنین این شرکت علاوه بر ساختن عینکهای طبی و آفتابی و فروشهای عمدۀ خود، وارد بازار خردهفروشی نیز شده و چندین شبکۀ زنجیرهای فروش عینک با اسمهای تجاری: پیرل ویژن سنتر و سان گلسزهات … در سراسر دنیا دارد. تا چندین سال قبل، بازارهای فروش عینک، منحصراً در اختیار شرکت لوکساتیکا بود و در واقع این شرکت تعیینکننده قیمت و کیفیت بازار عینک در جهان به شمار میرفت.
این دل وکیو خستگیناپذیر
لئوناردو دل وکیو هنوز هم مدیریت شرکت خود را به عهده دارد و همچنین تا به حال جوایز بسیاری را از نهادها و مؤسسههای مختلف دریافت نموده است. در سال ۱۹۸۶ عنوان «شوالیه کسب و کار» به لئوناردو دل وکیو اعطا شد که عنوانی بسیار ارزشمند به شمار میرود. در ادامه به برخی از جوایزی که او دریافت کرده اشاره میکنیم:
کسب مدرک افتخاری مدیریت کسب و کار از دانشگاه سافوسکاری ونیز در سال ۱۹۹۵
کسب مدرک کارشناسی ارشد افتخاری اقتصاد بینالملل از MIB در سال ۱۹۹۹
کسب مدرک مهندسی مدیریت از دانشگاه اودین در سال ۲۰۰۲
کسب مدرک مهندسی مواد از دانشگاه پلیتکنیک میلان در سال ۲۰۰۶
جالب است بدانید که دل وکیو علاوه بر این که در کسب و کار خود تمرکز و جدیت کامل دارد، بسیار انسان سخاوتمند و بخشندهای نیز بود. مثلاً در ماه مارس ۲۰۱۵ که هشتاد سالگی خود را جشن گرفت، سهامی را که ارزش آن ۱۰ میلیون دلار بود را به کارکنان ایتالیایی خودش هدیه نمود.
سخن آخر:
داستان زندگی و سرگذشت لئوناردو دل وکیو، این ثروتمند خودساخته ایتالیایی نشان میدهد که چکونه یک کودک از یتیمخانهای در میلان میتواند اینچنین مراحل موفقیت را سپری کند. این امر بیان کننده این است که ثروتمندان موفق دنیا، ثروت و موقعیت خود را مدیون تلاش، پشتکار و توانمندیهای خودشان هستند. هدفی برای خود انتخاب نموده و تا زمان رسیدن به آن هدف و چشیدن طعم موفقیت و پیروزی آن را رها نمیکنند.
لئوناردو دل وکیو: من ثابت کردم که شما میتوانید در ایتالیا زندگی کنید، صادق باشید و ثروتمند شوید.