آموزش, اخبار, دانستنی های چشم انسان

تاثیر آلودگی هوا بر روی بینایی

تاثیر آلودگی هوا بر روی بینایی

این روزها اگر در سطح شهرهای شلوغ رفت و آمد داشته باشین، اولین چیزی که در نگاه کردن به آسمون شهر به ذهنتون میرسه اینه که «چرا انقدر آسمون کثیفه؟» و بلافاصله بعدش نگران سلامتی‌تون میشین؛ باید بگیم کاملا حق دارین! این آلودگی قطعا کیفیت زندگی رو تحث تاثیر قرار میده. پس توی این مقاله میخوایم از تاثیر آلودگی هوا بر روی بینایی و دژنراسیون ماکولا یا بیماری چشمی AMD برای شما بگیم؛ همراه مجله‌ی نور اپتیکال باشین.

 

میزان تاثیر آلودگی هوا بر روی بینایی چقدره؟

 

تحقیقات جدیدی که انجام شده، نشون میده که زندگی در شهری با کیفیت هوای ضعیف، شانس ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) رو افزایش میده که یکی از علل اصلی نابینایی محسوب میشه. توی این مطالعه که به تازگی در مجله British Journal of Ophthalmology منتشر شده، نوشته شده که ساکنین مناطق بسیار آلوده حداقل 8 درصد بیشتر از ساکنین مناطق کمتر آلوده به AMD مبتلا میشن که نگران کننده‌ست.

 

آلودگی چطور باعث بروز AMD میشه؟

 

راج ماتوری، سخنگوی بالینی آکادمی چشم پزشکی آمریکا، در مقاله‌ای درباره‌ی تاثیر آلودگی هوا بر روی بینایی و در واکنش به مطالعه‌ی تازه منتشر شده گفت: «این مطالعه‌ی جدید ارتباط بین آلودگی هوا و خطر AMD رو نشون میده؛ اما ما هنوز مکانیسم دقیق این مشکل رو نمیدونیم. اما چیزی که الان از اون باخبریم اینه که که افزایش التهاب چشمی که در اثر برخورد ذرات آلودگی با سطح چشم رخ میده، میتونه خطر دژنراسیون ماکولا خشک رو افزایش بده و آلاینده ها پاسخ های التهابی رو به شدت افزایش میدن که خطر ابتلا به بیمارهای چشمی زیادی رو به همراه داره.

 

دژنراسیون ماکولا چی هست؟ چه علائمی داره؟

 

AMD زمانی ایجاد میشه که ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزیه، آسیب ببینه که همین موضوع به مرور زمان روی کیفیت بینایی تاثیر بسزایی میذاره. در مراحل اولیه‌ی AMD، افراد بیمار معمولا هیچ تغییری در بینایی خودشون مشاهده نمیکنن؛ به همین علت، معاینه‌ی منظم چشم توسط چشم پزشک بسیار مهمه. مخصوصا اگر ساکن شهرهای شلوغ و عموما آلوده هستین.

 

راه‌های پیشگیری یا درمان دژنراسیون ماکولا چیه؟

 

در حالی که مثل همیشه برخی از عوامل ممکنه خارج از کنترل شما باشن (برای مثال، آلودگی هوا)؛ اما چندین تغییر در سبک زندگی وجود داره که میتونین برای کاهش خطر کاهش بینایی ناشی از AMD برای خودتون ایجاد کنین. این عادتهای سالم عبارتند از سیگار نکشیدن، داشتن یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت بدن – و چشم – و ورزش و تحرک منظم.

چیزی که محققان در حال حاضر میدونن اینه که ژنتیک ما میتونه تقریبا نیمی از خطر دژنراسیون ماکولا رو در برخی افراد کاهش بده. البته که ما نمیتونیم عاملی مثل ژنتیک رو تغییر دهیم – اگرچه در حال حاضر داروهایی در مراکز تحقیقاتی برای رسیدگی به این موضوع وجود داره ولی جواب قطعی‌ای نداریم. عوامل خطری که ما میتونیم اونها رو اصلاح کنیم چیزهایی هستن مثل فشار خون بالا و قند و کلسترول بالا که از طریق راه‌هایی که قبلتر گفتیم قابل تنظیم هستن.

 

درمان بیماری‌های چشمی مثل AMD مرطوب با تشخیص زودهنگام موثرتره. بنابراین باید به طور منظم معاینات جامع چشمهاتون رو برای کاهش خطر از دست دادن بینایی انجام بدین. مخصوصا اگر از افرادی هستین که به هر دلیلی (ژنتیکی یا محیطی) در خطرین.