آموزش, اخبار, دانستنی های چشم انسان, عمل جراحی

جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل !

جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل

آب مروارید یکی از بیماریهای چشمیه که به دلایل مختلفی به وجود میاد و بینایی افراد رو تحت تاثیر قرار میده. در حال حاضر هم تنها راه درمانش جراحیه. اما آیا میدونستین که محققان طبق آخرین مطالعه‌ها متوجه شده‌ن جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل با هم مرتبطن؟! در ادامه همراه مجله نور اپتیکال باشین…

 

آب مروارید چیه؟

 

آب مروارید یا کاتاراکت (به فرانسوی: cataracte) نوعی بیماری‌ چشمیه که به دلایل مختلفی رخ میده. آب مروارید با تار شدن عدسی چشم شروع میشه و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی رو به مرور زمان مختل میکنه. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشه با جراحی ظریفی برطرف میشه و با پیشرفت علم و تحقیقات زیادی که روی این بیماری انجام شده، با تشخیص درست و به موقع کمترین آسیبی به چشمهای شما وارد میشه.

 

ارتباط جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل

 

هفته‌ی گذشته مطالعه‌ی جدیدی در دانشگاه واشنگتن انجام شده که نتایج جالبی داشته؛ آب مروارید بیشتر افراد مسن در معرض خطر زوال عقل رو تحت تاثیر قرار میده و به تازگی محققان شواهد قوی پیدا کردن که نشون میده جراحی آب مروارید با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبطه! مطالعه تغییرات فکری بزرگسالان (ACT) یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای طولانی مدت در Kaiser Permanente واشنگتنه که با بیش از 5000 شرکت‌کننده بالای 65 سال انجام شده. بر اساس داده‌های طولی بیش از 3000 شرکت‌کننده در مطالعه‌ی ACT و بعد از مدتها بررسی و تحقیق، محققان متوجه شدن که افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفتن، در مقایسه با افرادی که این عمل رو انجام ندادن، تقریبا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل به هر دلیلی بودن که آمار عجیب و جالبیه.

 

جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل

این که جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل با هم ارتباط تقریبا مستقیمی دارن، به خوبی نشون دهنده‌ی اینه که وضوح و کیفیت تصویری که از دنیای اطرافمون میبینیم چقدر روی کیفیت و سبک زندگی‌مون اثرگذاره.

 

دکتر سیسیلیا لی، محقق ارشد و استادیار چشم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، درباره‌ی ارتباط جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل گفت: «این نوع شواهد به دست اومده از تحقیق اخیر ما به خوبی و دقت تحقیقهاییه که در اپیدمیولوژی به دست میاد. از طرفی این موضوع واقعا هیجان انگیزه چون که در هیچ تحقیق پزشکی دیگه‌ای چنین ارتباط قوی با کاهش خطر زوال عقل در افراد مسن مشاهده نشده.

نتایج این مطالعه سرنخ قوی‌ایه برای تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط بین چشم و عصبهای بینایی با زوال عقل. مطالعات قبلی توسط گروه دکتر لی ارتباط قوی بین سایر بیماری‌های شبکیه مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن و ایجاد بیماری آلزایمر و زوال عقل رو هم نشون داده که آمار قابل توجهیه (راجع به بیماری AMD به تازگی مقاله‌ای منتشر کردیم که قطعا خوندنش به فهم بیشتر شما از این مطلب کمک میکنه). همه‌ی این موارد یعنی این که افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا یا سایر بیماری های دژنراتیو شبکیه بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستن.

در مطالعه حاضر، افرادی که تحت عمل جراحی آب مروارید بهبود بینایی قرار گرفتن، خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل داشتن. درک بیشتر ارتباط بین چشم و مغز و اثر افزایش سن روی اونها ممکنه بینش های جدید و درمان های بالقوه ای رو برای کاهش یا جلوگیری از زوال عقل مرتبط با افزایش سن ارائه بده که کیفیت زندگی رو تحت تاثیر قرار میده.

طبق این مطالعه، این خطر کاهش یافته حداقل تا یک دهه بعد از جراحی هم ادامه داشته که حیرت آوره. جراحی آب مروارید همچنین با خطر کمتر زوال عقل بیماری آلزایمر همراه بوده.

 

گفتنیه که به طور دقیق مکانیسم هایی که به ارتباط جراحی آب مروارید و کاهش زوال عقل مرتبطه در این مطالعه مشخص نشده. محققان فرض بر این دارن که افراد مورد مطالعه ممکنه بعد از جراحی آب مروارید، ورودی بصری با کیفیت بالاتری دریافت کنن که ممکنه همین موضوع تاثیر مفیدی در کاهش خطر زوال عقل داشته باشه؛ در واقع اگر بهتر ببینیم، بهتر هم زندگی میکنیم!

 

 

نوشته های مشابه