آموزش, تغذیه, دانستنی های چشم انسان

راه های پیشگیری از خشکی چشم

راه های پیشگیری از خشکی چشم و درمانهای خانگی خشکی چشم

در مقاله های قبلی از خشکی چشم و درمانهای دارویی آن گفتیم اما امروز از راه های پیشگیری از خشکی چشم و درمانهای خانگی خشکی چشم میگوییم. در ادامه مقاله همراه ما باشید…

 

راه های پیشگیری از خشکی چشم و درمانهای خانگی خشکی چشم

 

مکمل های غذایی یکی از بهترین راه های پیشگیری و حتی درمان خشکی چشم هستن.

پزشکان گاهی اوقات مکمل های غذایی رو به عنوان بخشی از برنامه درمان خشکی چشم هم توصیه می کنن.

مطالعات نشون داده که مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 میتونن به خشکی چشم کمک کنن. منابع خوب امگا 3 شامل ماهی های آب سرد مثل سالمون، ساردین، شاه ماهی و غیره ست. برای یک منبع گیاهی امگا 3، برخی از چشم پزشکان روغن بذر کتان رو برای تسکین خشکی چشم توصیه می کنن.

همچنین، نوشیدن آب بیشتر هم به تسکین علائم خشکی چشم کمک میکنه. کم آبی خفیف معمولا مشکلات خشکی چشم رو بدتر می کنه. این امر به ویژه در هوای گرم، خشک و بادی صادقه. سعی کنین همیشه قبل از خواب یک لیوان بزرگ آب بنوشین.

 

 

اگر علائم خشکی چشم خفیف دارین، چندین چیز وجود داره که می تونین قبل از مراجعه به پزشک برای تسکین علائمتون انجام بدین:

 

بیشتر پلک بزنین

تحقیقات نشون داده که افراد موقع تماشای رایانه، تلفن هوشمند یا سایر نمایشگرهای دیجیتالی، خیلی کمتر از حد معمول پلک می زنن. این کاهش سرعت پلک زدن میتونه علائم خشکی چشم رو ایجاد یا بدتر کنه. موقع استفاده از این دستگاه‌ها سعی کنین بیشتر پلک بزنین. همچنین پلک‌هاتون رو کامل باز و بسته کنین و چند دفعه یک بار پلک‌های خود رو به آرومی به هم فشار بدین تا لایه‌ای تازه از اشک روی چشمانتون پخش بشه.

عینک‌هایی با محافظ‌های جانبی میتونن از چشم‌های شما در برابر بادهای رطوبت‌گیر و زباله‌های تحریک‌کننده محافظت کنن.

 

در حین استفاده از کامپیوتر به طور مکرر استراحت کنین

یک راهکار موثر برای رفع این مشکل این هست که هر 20 دقیقه ای که به صفحه نمایش خود نگاه میکنین ، حداقل 20 ثانیه به چیزی که در فاصله 20 فوتی از چشمان شما هست نگاه کنین. چشم پزشکان این قانون رو “قانون 20-20-20” می نامند و پیروی از اون میتونه به تسکین خشکی چشم و فشار چشم ناشی از نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر کمک کنه.

 

آرایش چشم را کاملا پاک کنین

خط چشم و سایر لوازم آرایش چشم میتونه منافذ غدد پایه مژه رو مسدود کنه و منجر به اختلال عملکرد غدد میبومین و خشکی تبخیری چشم بشه. در پایان روز، در مورد پاک کردن تمام لوازم آرایش از روی پلک ها و مژه های خود کوشا باشین.

 

پلک های خود رو تمیز کنین

موقع شستن صورت خود قبل از خواب، پلک های خود را به آرامی بشویید تا باکتری هایی که میتونن باعث بلفاریت(عفونت های پلکی) و مشکلات غده میبومین بشنو از بین ببرین .عدم رعایت این نکته ، منجر به علائم خشکی چشم میشه. یک دستمال گرم و مرطوب رو به مدت حداقل 20 ثانیه روی پلک های بسته خود قرار بدین. بعد پلک ها و مژه های خود رو به آرومی با یک پاک کننده ملایم مثل شامپو بچه رقیق شده یا دستمال مرطوب پلک  که در داروخانه ها هم فروخته میشه، بشورین.

 

از عینک آفتابی با کیفیت استفاده کنین

وقتی در فضای باز در ساعات روشنایی روز هستین ، همیشه از عینک آفتابی استفاده کنین که 100% اشعه UV خورشید رو مسدود کنه. برای بهترین محافظت، عینک آفتابی رو انتخاب کنین که دارای فریمی استاندارد باشه تا از چشمان شما در برابر باد، گرد و غبار و سایر عوامل محرک که میتونه باعث ایجاد علائم خشکی چشم یا بدتر شدن آن بشه، محافظت کنه.

 

از یک مرطوب کننده استفاده کنین

هوای خشک داخل خانه، به ویژه در آب و هوای خشک، یا در آب و هوای سرد در زمستان، میتونه به خشکی چشم شما دامن بزنه. برای افزایش رطوبت نسبی داخل خانه، یک دستگاه بخور اضافه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *