آموزش, تغذیه, دانستنی های چشم انسان

قهوه برای سلامت چشم مفیده ؟

قهوه برای سلامت چشم مفیده

اگر از صبح زود شروع به کار میکنین یا شب تا دیروقت مشغول هستین، احتمالا قهوه جز جدانشدنی از روزمرگی شما باشه؛ اما جالبه بدونین که کافئین موجود در قهوه فقط روی مغز و بیدار موندن شما تاثیر نمیذاره؛ در این مقاله به سوال مهمی پاسخ میدیم که شاید برای همه‌ی شما پیش اومده باشه: آیا قهوه برای سلامت چشم مفیده ؟ قهوه بینایی رو تقویت میکنه ؟ در ادامه همراه مجله‌ی نور اپتیکال باشین…

 

قهوه برای سلامتی مفیده… به شرط استفاده‌ی درست!

 

سالهاست که قهوه به یکی از محبوبترین و پراستفاده‌ترین نوشیدنیها تبدیل شده که علاوه بر طعم خاصش، نمیشه فایده‌های زیادش رو نادیده گرفت. با پیشرفت روزانه‌ی علم، تحقیقات بیشتری هم روی خوراکیها صورت میگیره و تا به همین امروز، مشخص شده که نوشیدن روزانه‌ی قهوه نه تنها باعث میشه دقت شما در انجام کارها بالاتر بره بلکه انرژی و قدرت بیشتری برای انجام کارها دریافت میکنین.

علاوه بر این موضوعها که در واقع کاربرد و هدف اصلی قهوه نوشیدن محسوب میشن، این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی منیزیم و پتاسیمه که علاوه بر خواصی که برای تسریع فعل و انفعالات بدن دارن، به بدن کمک میکنن که انسولین بیشتری استفاده کنه و همین موضوع باعث میشه میل به خوردن شیرینی‌جات کاهش پیدا کنه که علاوه بر جلوگیری از مشکلاتی مثل قند خون، به شما در کاهش وزن هم کمک میکنه!

 

قهوه برای سلامت چشم مفیده

آیا قهوه بینایی رو تقویت میکنه ؟ به خوندن ادامه بدین…

 

اگر این هم ترغیبتون نمیکنه که قهوه بنوشین، باید بگم که احتمال مرگ در افرادی که به صورت روزانه قهوه مصرف میکنن، ۲۵ درصد کمتر از افرادیه که قهوه نمینوشن؛ چون قهوه از سرطانهای بسیاری از جمله سرطان پروستات در آقایون و سرطان پوست جلوگیری میکنه، آنتی‌اکسیدانش به سیستم ایمنی کمک میکنه و جلوی سکته‌ی قلبی رو هم میگیره.

اما جدای از تمام اینها، چیزی که در جواب به سوال آیا قهوه برای سلامت چشم مفیده مهمه اینه که قهوه حاوی کافئینه…

 

کافئین چی هست؟

 

یک سری از مواد شیمیایی یا داروها هستن که اصطلاحا به اونها سایکو اکتیو میگن. سایکو اکتیو ها همونطور که از اسمشون مشخصه، به بهبود عملکرد روانی کمک میکنن. کافئین نوعی سایکو اکتیوه که کار اصلیش جلوگیری از خوابه. دلیل این که وقتی قهوه میخوریم پر انرژی میشیم و دیر خوابمون میبره هم همین کافئینه. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین آثار کافئین به شمار میان. اما این همه‌ی قصه نیست…

 

حالا قهوه برای سلامت چشم مفیده یا نه ؟

 

ساده‌ترین و خلاصه‌ترین جواب به این سوال «بله»ست؛ اما بیاین کمی دقیق‌تر بشیم.

وضوح دید، به توانایی فرد در تشخیص جزئیات کوچیک اشاره داره که میتونه در شرایط ایستا یا متحرک اندازه گیری بشه. در حالی که دقت بینایی ایستا و پویا اطلاعات مهمی رو در مورد نحوه‌ی تعامل ما با دنیای اطرافمون ارائه میده، مهارت‌های بینایی پویا در خیلی از فعالیت‌های روزانه که در آن ما یا اشیای اطرافمان در حال حرکت هستن، اهمیت ویژه‌ای دارن.

 

قهوه برای سلامت چشم مفیده

قهوه بنوشید تا مثل جغد خوب ببینید!!!

 

Beatríz Redondo یکی از مطالعه‌کننده‌هاییه که به تازگی روی تاثیر کافئین بر بینایی آزمایشی انجام داده. این دانشمند میگه: «ما قبلا میدونستیم که کافئین سرعت حرکات سریع چشم رو افزایش میده؛ اما میخواستیم بررسی کنیم تا بفهمیم آیا کافئین پردازش بینایی رو تقویت میکنه یا خیر.»

در دو روز جداگونه، نیمی از شرکت‌کننده‌های این مطالعه یک کپسول کافئین (4 میلی‌گرم) و نیمی دیگر یک کپسول دارونما مصرف کردن و مهارت‌های بینایی پویای هر شرکت‌کننده قبل و 60 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه‌گیری شد.

محققان متوجه شدن شرکت‌کننده‌هایی که کپسول‌های کافئین رو مصرف کرده بودن، دقت و سرعت بیشتری موقع شناسایی اشیای متحرک کوچیک‌تر نشان دادن؛ پس استنباط منطقی اینه که کافئین بر پردازش بینایی و تصمیم‌گیری شرکت‌کننده‌ها تأثیر مثبت داره. همچنین سرعت حرکت چشم و حساسیت کنتراست، که در عملکرد بینایی پویا دخیل‌ن، به مصرف کافئین حساس بودن.