آموزش, تغذیه, دانستنی های چشم انسان

چرا پیاز باعث اشک ریختن می شود / رفع سوزش چشم ناشی از پیاز

چرا پیاز باعث اشک ریختن می شود / رفع سوزش چشم ناشی از پیاز

همه چیز در مورد پیاز و چشمان شما و جلوگیری از اشک رو در این مقاله میتونین بخونین: با جواب به سوال چرا پیاز باعث اشک ریختن می شود شروع میکنیم و به راه حلهای رفع سوزش چشم ناشی از پیاز میپردازیم و در آخر هم رابطه بین لنزهای تماسی و پیاز رو بررسی میکنیم: همراه ما باشید…

چرا پیاز باعث گریه میشه؟

هر روز پیش میاد که شما در آشپزخانه مشغول درست کردن غذا هستین و بعد از خرد کردن پیاز، در عرض چند ثانیه چشمانتون شروع به سوختن می کنه و اشک میریزین.

پیاز حاوی یک ترکیب شیمیایی و یک آنزیم است که هنگام بریده شدن، گاز تحریک‌کننده‌ای آزاد می‌کنه. دانشمندان میگن که این کمک می‌کنه تا پیاز هنگام رشد در زمین توسط حیوانات خورده نشه. این راه اصلی پیاز برای دفاع از خود در برابر شکارچیانه.

 

چرا پیاز چشم ما رو می سوزونه؟

پیاز به همان دلیلی که باعث گریه شما میشه چشمان شما رو هم می سوزونه: به لطف ترکیب ماده‌ی شیمیایی‌ای که در بالا گفتتیم و آنزیمی که هنگام بریدن پیاز سنتز می شود. چیزی به اسم syn-propanethial-S-oxide ایجاد می‌شه که یک گاز فراره و باعث میشه چشم بسوزه و اشک بیاد.

 

چرا اشک؟

اشک به روان شدن سطح چشم ها و محافظت از اونها در برابر گرد و غبار و سایر عوامل تحریک کننده کمک میکنه پس طبیعیه که موقعی که گاز فرار به چشممون میرسه اشک بریزیم.

چشم پزشکان توصیه می کنن که اگر پیاز رو بریدید و شروع به گریه کردید، دست هاتون رو کاملا بشورین و چشمانتون رو با یک حوله کاغذی تمیز پاک کنین. از دستمال کاغذی استفاده نکنین، چون که ممکنه حاوی مواد و پرزهایی باشه که می تونه مشکل رو بدتر کنه. در نهایت چند قطره اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده رو در چشمانتون بریزین.

افرادی که از لنز استفاده می کنند بیشتر (یا کمتر) تحت تأثیر قرار می گیرند؟

برخی از کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنن قسم می خورن که لنزهاشون محافظیه در برابر بخار تحریک کننده چشم پیاز!

از یک طرف، یک لنز تماسی قرنیه رو می پوشونه که حاوی اعصاب و گیرنده های درده و به گاز آزاد شده هنگام برش پیاز واکنش نشان میده. از طرف دیگه، لنزهای تماسی میتونن لایه اشکی رو مختل کنن و ممکنه منجر به خشکی چشم بشن و بر تولید اشک پایه تأثیر بذارن. البته که خشکی چشم ها میتونه تحریک پیاز رو بدتر کنه.

 

کدام پیاز شما را به گریه می اندازد؟

رتبه بندی انواع پیاز به ترتیب بیشترین تا کمترین احتمال ایجاد گریه با توجه به برخی آزمایشها به این صورته:

پیاز زرد

پیاز قرمز

پیاز سفید

پس کدام پیاز شما رو به گریه نمیندازه؟ تنها یک نوع تضمین شده از پیاز وجود داره که خرد کردنش به مصیبت منجر نمیشه: پیاز بدون اشک!

این پیازها که با نام Sunions به بازار عرضه میشن، فقط در زمان های خاصی از سال به فروش می رسن و شیرینی در کنار جلوگیری از اشک ریختن رو با هم در یک پکیج ارائه میدن.

 

چگونه پیاز را بدون گریه برش دهیم

خبر خوبی برای آشپزهای خانگی داریم: برای خرد کردن پیاز نیازی نیست که شما رو تبدیل به یک آشپز حرفه ای کنیم.

برخی توصیه ها در مورد نحوه بریدن پیاز بدون گریه احمقانه به نظر می رسن – برای مثال، جویدن آدامس، نگه داشتن یک تکه نان در دهان یا روشن کردن کبریت، فوت کردن آن و اجازه دادن به پخش شدن دود!

در اوایل سال میلادی جاری، دوستداران پیاز در همه جا هیجان زده شدن وقتی ویدیویی که در اون فردی یک هک خرد کردن پیاز رو توصیف می کنه در TikTok منتشر شد. متأسفانه، معلومه که گذاشتن یک دستمال کاغذی مرطوب (یا خیس) روی تخته برش برای همه کار نمی کنه.

اجتناب از بریدن انتهای ریشه پیاز نیز مانند یک افسانه آشپزخانه به نظر می رسه، اما انجمن ملی پیاز آمریکا در واقع این ترفند را توصیه می کنه! این به این دلیله که ریشه حاوی غلظت بیشتری از ترکیبیه که شما رو به گریه میندازه.