آموزش, اخبار, تغذیه, دانستنی های چشم انسان

نقش مکملهای غذایی در افزایش کیفیت دید

نقش مکملهای غذایی در افزایش کیفیت دید

در یک مطالعه‌ی جدید، مشخص شده که بزرگسالان با چشم‌های سالم و بدون عیب که روزانه مکمل‌های غذایی حاوی لوتئین، مزو زآگزانتین و زآگزانتین رو به مدت 12 ماه مصرف میکردن، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف میکردن، حساسیت کنتراست بهتری موقع دیدن اجسام نشون دادن. با جزییات بیشتر همراه مجله‌ی نور اپتیکال باشین.

 

سه رنگدانه‌ی گیاهی که به عنوان کاروتنوئید زانتوفیل شناخته میشن، رنگدانه ماکولا (MP) رو در چشم انسان تشکیل میدن. این رنگدانه‌ی زرد رنگیه که فقط در ماکولای شبکیه یافت میشه، که حدت بینایی مرکزی و دید رنگی رو کنترل میکنه. رنگدانه‌ی ماکولا همچنین یک آنتی اکسیدان قویه و به محافظت از شبکیه در برابر اثرات مخرب نور مرئی پرانرژی (نور آبی) کمک میکنه.

در این مطالعه، 53 فرد سالم با غلظت پایه‌ای پایین MP یک مکمل روزانه حاوی 10 میلی گرم لوتئین، 10 میلی گرم مزو زآگزانتین و 2 میلی گرم زآگزانتین مصرف کردن. یک گروه کنترل هم متشکل از 52 نفر با سطوح رنگدانه ماکولا مشابه روزانه یک قرص دارونما مصرف کردن.

 

دارونماها در واقع کپسولهای خالی یا حاوی ویتامین و قرصهایی هستن که هیچ تاثیر فیزیکی‌ای ایجاد نمیکنن و در آزمایشهای بالینی صرفا جهت این استفاده میشن که بفهمیم داروی اصلی تاثیر واقعی و فیزیکی میذاره یا نه.

 

در مقایسه با دارونما، مکمل حاوی رنگدانه های ماکولا بهبود قابل توجهی در حساسیت کنتراست ایجاد کرد. حساسیت کنتراست (CS) نسبت به تست حدت بینایی معمولی که از حروف سیاه روی پس‌زمینه سفید استفاده میکنه، معیار حساس‌تری برای عملکرد بینایی محسوب میشه. تست CS ضعیف ترین هدفی رو که یک فرد میتونه ببینه ارزیابی میکنه؛ در حالی که تست حدت بینایی کوچکترین (کنتراست بالا) هدفی رو که یک فرد میتونه ببینه اندازه گیری می کنه.

 

لکه‌ی زرد یا ماکولا (به انگلیسی: Macula) بخشی از شبکیه‌ست که بیشترین حساسیت به نور رو داره و موجب دید مستقیم و واضح میشه. لکه زرد برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازمه و در واقع به تیزبینی مربوط میشه. این لکه با شکل بیضوی خودش حاوی رنگدانه‌های زرده و در نزدیکی مرکز شبکیه قرار گرفته. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنین.

 

در یک وبینار آنلاین، محقق ارشد این تحقیقات دکتر جان ام. نولان، از مرکز تحقیقات تغذیه واترفورد در ایرلند، توضیح داد که نتایج مطالعه نشون میده که مکمل‌های غذایی کاروتنوئیدهای ماکولا میتونن اثرات مهم و قابل لمسی بر عملکرد بینایی داشته باشن. از این اثرات میشه به بهبود دید در موقع رانندگی، دید در شب، تیز بینی در هنگام ورزشهایب مثل گلف و تنیس و در واقع، لذت کلی فرد از دنیای بصری اشاره کرد.

محققان همچنین تاکید کردن که غلظت رنگدانه های ماکولا در شبکیه چشم با افزایش سن کاهش پیدا میکنه. دانشمندا حدس میزنن که بهبودهای بینایی احتمالا توی همه‌ی بزرگسالان با دید عادی که سطح رنگدانه‌ی لکه زرد خودشون رو با مکمل هایی که بالا گفتیم غنی می کنن، مشاهده میشه؛ نه فقط در افرادی که غلظت پایه‌ی MP پایین دارن.