آموزش, دانستنی های لنز, لنز

انواع مختلف لنزهای تماسی

انواع مختلف لنزهای تماسی
لنز تماسی نرم  (Soft)

  جنس لنز نرم از جنس پلاستیک پلیمری بسیار نازکی می باشند و به گونه ای طراحی شده اند که با چشم بسیار هم خوانی دارند. لنز های نرم به دلیل بالا بودن درجه انعطاف پذیری که دارند اکسیژن را به راحتی از خود عبور می دهند تا به قرنیه برسد با توجه به وابستگی قرنیه به اکسیژن، لنز تماسی مناسب باید قادر به عبور درصدی اکسیژن از خود باشد تا قرنیه با کمبود اکسیژن مواجه نگردد و منجر به آسیب بافت و سلول های آن نشود. .از لنز های نرم برای اصلاح آستیگمات، دوربینی و نزدیک بینی خفیف تا متوسط و کوررنگی می توان استفاده کرد. کلیه ی لنزهای تماسی باید زیر نظر چشم پزشک متخصص یا اپتومتریست مجرب تجویز گردند.

 

انواع مختلف لنزهای تماسی

 

لنزهای تماسی طبی رنگی

لنزهای تماسی رنگی جز لنزهای تماسی نرم هستند و می‌ توانند صرفا جنبه زیبایی داشته باشند ( بدون نمره ) یا اینکه جهت اصلاح عیوب انکساری (نمره دار) استفاده شوند.

 

انواع مختلف لنزهای تماسی

 

لنز تماسی سخت (Hard) چیست؟

  به لنزهای سخت یا هارد، لنز نفوذ پذیر به گاز می گویند که در علم پزشکی به آن GP یا RGP گفته می شود. لنزهای سخت برخلاف لنز های نرم دارای محتوای آب نمی باشند. لنزهای سخت (HARD) برای افرادی که دچار بیماری های چشمی مانند کراتوکونوس (قوز قرنیه) هستند و یا چشم هایی با آستیگمات بالا دارند، کاربرد دارد.

 

انواع مختلف لنزهای تماسی

لنزهای تماسی سخت اسکلرال

   سری دیگری از لنزهای سخت لنزهای اسکلرال هستند که جدیدترین نوع لنز سخت میباشند. لنزهای اسکلرال روی سطح قرنیه جابجا نمی شوند، چشم را تحریک نمی کنند و مثل یک لنز نرم برای بیمار کار می کنند، اندازه ی این نوع لنزها بزرگ است و در داخل آن محلول ریخته می شودو به وسیله این محلول، روی قرنیه یک پل ایجاد می شود و از خشکی چشم جلوگیری می کنند. برای تمامی بیمارانی که قوز قرنیه دارند، عمل کراس لینک، عمل رینگ داخل چشمی و عمل پیوند قرنیه داشته اند، این نوع از لنزهای سخت میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

انواع مختلف لنزهای تماسی

 

لنزهای هیبریدی دسته دیگری از لنزهای خاص می‌باشند که از دو بخش RGP در مرکز که دید شفاف را برای بیمار فراهم میکند و در ضمن UV blocker نیز هست و در برابر اشعه UV از چشم شما محافظت میکند، و قسمت محیطی که از جنس Soft Silicon Hydrogel  می‌باشد که بخش مرکزی را احاطه کرده است و راحتی و تحمل طولانی مدت را برای ما فراهم می‌آورد و ترکیب این دو با هم عبور‌رسانی اکسیژن بالایی را برای قرنیه به همراه دارد.

این لنزها برای بیماران کراتوکونوس (قوزقرنیه) و به طور کلی بیمارانی که قرنیه نامنظمی دارند، به هر شکلی مناسب می‌باشد .

لنزهای هیبریدی همزمان راحتی و دید خوب را برای بیمارانی که عدم تحمل لنزهارد را دارند، فراهم میکند.

 

انواع مختلف لنزهای تماسی

 

لنز تماسی مخصوص نوزادان (سیلی سافت)

لنز های Silsoft مخصوص نوزادانی است که عمل آب مروارید انجام داده اند و باید از لنز استفاده کنند. اینها لنزهایی هستند که می توانند 3-2 ماه  در چشم بیمار باشند و نیازی نیست که صبح در چشم گذاشته شود و شب برداشته شود، چون که عبور اکسیژن این دسته از لنزها بالای 300 است. حتی از موقعی که لنز در چشم نیست اکسیژن بیشتری به چشم می رسد.

انواع مختلف لنزهای تماسی

 

 

 

 

درباره روشنک حیدری

مترجم نور اپتیکال/ فارغ التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه لرستان/ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران مرکز/

نوشته های مشابه