دانستنی های عینک

پوشش ضد انعکاس: بهتر ببینید و بهتر به نظر برسید

پوشش ضد انعکاس لنز

پوشش ضد انعکاس لنز چیست ؟ از پوشش AR لنز چه می دانید ؟ در این مقاله به پوشش آنتی رفلکس لنز می پردازیم :

پوشش ضد انعکاس (که به آن “پوشش AR” یا “پوشش ضد تابش خیره کننده” نیز گفته می شود) بینایی را بهبود می بخشد ، خستگی چشم را کاهش می دهد و عینک ، چشم شما را جذاب تر نشان می دهد.

این مزایا به دلیل توانایی پوشش AR برای از بین بردن انعکاس از سطح جلو و عقب عدسی های عینک شما است. با از بین رفتن بازتاب ها ، نور بیشتری از عدسی های شما عبور می کند تا قدرت بینایی را با حواس پرتی کمتری بهینه کند (به خصوص در شب) ، و عدسی ها تقریباً نامرئی به نظر می رسند – که با جلب توجه بیشتر به چشم ها و کمک به شما در ایجاد “تماس چشمی” بهتر با دیگران ، ظاهر شما را بهبود می بخشد.

پوشش AR به ویژه در صورت استفاده در عدسی های با شاخص بالا ، که نور بیشتری از عدسی های پلاستیکی معمولی منعکس می کنند ، مفید است. به طور کلی ، هر چه شاخص شکست ماده عدسی بیشتر باشد ، نور بیشتری از سطح عدسی ها منعکس می شود.

به عنوان مثال ، عدسی های  پلاستیکی منظم تقریباً 8 درصد از برخورد نور با عدسی ها را منعکس می کنند ، بنابراین فقط 92 درصد از نور موجود برای دید به چشم وارد می شود. عدسی های پلاستیکی با شاخص بالا می توانند تا 50 درصد نور بیشتری نسبت به عدسی های پلاستیکی معمولی منعکس کنند (تقریباً 12 درصد از نور موجود) ، بنابراین حتی نور کمتری برای دید در دسترس چشم است.

این امر می تواند به ویژه در شرایط کم نور ، مانند رانندگی در شب ، دردسرساز باشد.

امروزه پوشش های ضد انعکاسی مدرن می توانند بازتاب نور از عدسی های عینک را از بین ببرند و به 99.5 درصد نور موجود اجازه می دهند تا از عدسی ها عبور کرده و به چشم وارد شوند.

با از بین بردن بازتاب ها ، پوشش AR باعث می شود عدسی های عینک شما تقریباً نامرئی به نظر برسد ، بنابراین افراد می توانند چشم ها و حالات صورت شما را با وضوح بیشتری ببینند.

عینک های ضد انعکاس نیز از جذابیت بیشتری برخوردار هستند ، بنابراین شما می توانید در هر شرایط نوری ، بهترین ظاهر را داشته باشید.

از مزایای بصری عدسی های دارای پوشش ضد انعکاس می توان به دید تیزتر با تابش خیره کننده کمتر هنگام رانندگی در شب و راحتی بیشتر در هنگام استفاده طولانی مدت از رایانه (در مقایسه با استفاده از عدسی های عینک بدون پوشش AR) اشاره کرد.

وقتی پوشش AR روی عدسی های فتوکرومیک اعمال می شود ، وضوح و راحتی این عدسی های برتر را در هر شرایط نوری افزایش می دهد بدون اینکه عملکرد واکنشی آنها در برابر نور خورشید کاهش یابد.

پوشش ضد انعکاس نیز ایده خوبی برای عینک آفتابی است ، زیرا هنگام تابش خورشید پشت شما ، تابش نور خورشید را که از سطح پشت عدسی های رنگی منعکس می شود ، از بین می برد. (به طور کلی ، پوشش AR فقط به سطح پشتی عدسی های عینک آفتابی اعمال می شود ، زیرا هیچ مزایای زیبایی و بصری در از بین بردن بازتاب ، از سطح جلوی عدسی های تیره ندارد.)

بیشتر عدسی های AR با کیفیت شامل سطحی هستند که لایه های ضد انعکاس را مهر و موم می کند و باعث میشوند عدسی ها به راحتی تمیز شوند . دارای سطح “آبگریز” می باشند وباعث دفع آب می شوند و از ایجاد لکه های آب جلوگیری می کنند.

بعضی از عدسی های ضد انعکاس دارای سطحی هستند که هم آبگریزند و هم “اولئوفوبیک” (همچنین لیپوفوبیک نیز نامیده می شوند) ، به این معنی که هم آب و هم روغن را دفع می کنند. این سطوح ترکیبی معمولاً حاوی مواد فلوئوره شده هستند که به عدسی ها خصوصیاتی بسیار شبیه به ظروف نچسب می دهند.

به طور کلی همه پوشش های ضد بازتاب از چندین لایه میکروسکوپی از اکسیدهای فلزی با شاخص شکست بالا و پایین متناوب تشکیل شده اند.

از آنجا که هر لایه بر طول موجهای مختلف نور تأثیر می گذارد ، هرچه تعداد لایه ها بیشتر باشد ، بازتاب های بیشتری خنثی می شوند. برخی از پوشش های AR با کیفیت بالا تا هفت لایه دارند.

بسته به نوع زندگی شما ، متخصص بینایی ممکن است مارک خاصی از پوشش ضد بازتاب را پیشنهاد کند. اگر وقت زیادی را صرف کار با رایانه می کنید ، ممکن است به شما پوشش AR که نور آبی را فیلتر می کند پیشنهاد شود.

بسته به فرمول پوشش AR ، اکثر عدسی ها با پوشش ضد بازتاب دارای رنگ باقیمانده بسیار ضعیفی هستند ، معمولاً سبز یا آبی ، که مشخصه آن مارک خاص پوشش است.

پوشش های ضد بازتاب فوق العاده نازک هستند. کل پوشش چند لایه AR به طور کلی فقط در حدود 0.2 تا 0.3 میکرون ضخامت دارد ، یا تقریباً 0.02 درصد (دو صدم درصد) ضخامت یک عدسی عینک استاندارد است.

مراقبت از عینک با عدسی های ضد بازتاب

هنگام تمیز کردن عدسی های روکش دار ، فقط از محصولاتی استفاده کنید که اپتیک شما توصیه می کند. پاک کننده های عدسی با مواد شیمیایی سخت ممکن است به پوشش ضد بازتاب آسیب برساند.

همچنین سعی کنید لنزهای دارای روکش AR را ابتدا خیس کنید. استفاده از پارچه خشک روی عدسی خشک باعث خراش عدسی می شود. خراش های ظریف اغلب در عدسی های دارای پوشش AR بیشتر از عدسی های بدون پوشش دیده می شوند.

نوشته های مشابه