آموزش, دانستنی های چشم انسان, دانستنی های لنز

کاتاراکت مادرزادی و درمان آن

کاتاراکت مادرزادی و درمان آن

کاتاراکت یا آب مروارید مادرزادی به وجود هرگونه کدورت در عدسی به هنگام تولد می گوئیم. کاتاراکت مادرزادی می تواند شدت های مختلفی داشته باشد؛ کدورت های عدسی ممکن است پیشرونده نباشد و از نظر بینایی اهمیت نداشته باشد ویا در بعضی بیماران منجر به کاهش بینایی شدید شود. آب مروارید مادر زادی ممکن است یکطرفه یا دوطرفه باشد.

کاتاراکت مادرزادی و درمان آن

این نوع آب مروارید ممکن است بدون بیماری سایر قسمت ها یا توام با بیماری های سیستمیک باشد. اغلب مواردی که با بیماری های های سیستمیک همراه هستند دوطرفه اند.

به طور کلی آب مروارید مادرزادی در یک سوم موارد توام با بیماری های عمومی، در یک سوم موارد ارثی و در یک سوم موارد با علت نامشخص است.

درآب مرواریدی که کدورت فقط در قسمت های محیطی عدسی باشد، به دلیل عدم کاهش بینایی مرکزی ممکن نیاز به عمل نداشته باشد. همچنین کاتاراکت های خیلی کوچک ممکن است قابل توجه نبوده و نیاز به جراحی نداشته باشند.

علت و درمان کاتاراکت مادرزادی 

آب مروارید مادرزادی به دلایل زیادی از جمله وراثت، عفونت های دوران بارداری، مشکلات

 متابولیکی، دیابت، التهاب یا واکنش های دارویی در نوزادان ایجاد می شود. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین که برای درمان عفونت در زنان باردار استفاده می شود، باعث ایجاد آب مروارید در نوزادان تازه متولد شده شده است.

آب مروارید مادرزادی همچنین می تواند در اثر ابتلای مادر به عفونت هایی مانند سرخک یا سرخچه (شایع ترین علت)، آبله مرغان، ویروس سیتومگال، هرپس سیمپلکس، هرپس زوستر، فلج اطفال، آنفلوانزا، ویروس اپشتین بار، سیفلیس و توکسوپلاسموز رخ دهد.

کاتاراکت مادرزادی و درمان آن

تنها درمان آب مروارید مادرزادی جراحی است.

پس از برطرف شدن آب مروارید مادرزادی، ضروری است که دید کودک شما با لنز داخل چشمی (IOL) ، لنز تماسی یا عینک اصلاح شود. بدون اصلاح بینایی پس از جراحی آب مروارید، چشم بینایی ضعیفی خواهد داشت و رشد طبیعی بینایی نوزاد مختل می شود.

البته نظرات در مورد اینکه آیا باید لنز مصنوعی پس از جراحی آب مروارید با جراحی در چشم نوزاد قرار گیرد یا نه، متفاوت است، زیرا این نگرانی وجود دارد که رشد و نمو طبیعی چشم تحت تأثیر لنز قرار گیرد. در برخی موارد، ممکن است از لنزهای تماسی برای کمک به اصلاح بینایی بعد از برداشتن عدسی در طی جراحی کاتاراکت مادرزادی استفاده شود. همچنین ممکن است از عینک برای کمک به اصلاح بینایی به جای لنز مصنوعی یا لنز تماسی استفاده شود.

و اما درمان نوزادان با لنزهای تماسی از طریق استفاده از لنزهای تماسی silsoft انجام می شود.

این لنزهای تماسی با موادی ساخته شده است که بالاترین میزان عبور اکسیژن به قرنیه را بین لنزهای تماسی سافت و هارد داراست(DK=340)و به دلیل این اکسیژن رسانی بالا علاوه بر استفاده روزانه امکان استفاده متوالی و شبانه روزی راهم جهت راحتی نوزاد دارد و نیاز به گذاشتن و برداشتن هر روز لنز در نوزادان نیست و به صورت معمول والدین هر هفته و در حین خواب نوزاد، لنز را از چشم خارج کرده شستشو لنز را انجام میدهند و مجددا در هنگام خواب لنز را در چشم کودک قرار می‌دهند.

 بعد از جراحی اب مروارید چشم کودک بسیار ضعیف است در صورت عدم استفاده از عینک یا لنز تنبلی شدید ایجاد میشود. در مواردی که جراحی یکطرفه است به علت اختلاف زیاد شماره بین دو چشم، عملاا عینک کاربردی ندارد و حتما باید از لنز استفاده شود.

در موارد جراحی دوطرفه میتوان از عینک یا لنز استفاده کرد. البته در این مورد هم استفاده از لنز تماسی نسبت به عینک های ضخیم و شماره بالا، بینایی بهتر و طبیعی تری به نوزاد خواهد داد و از نظر ظاهری نیز بهتر است.

نوشته های مشابه