آموزش, دانستنی های چشم انسان, دانستنی های لنز

کودکان زیر 3 سال و لنز تماسی

لنز تماسی در کودکان زیر 3 سال

در کودکان پارامترهای چشمی بسیار متفاوت از بزرگسالان است.شاید این سوال مطرح شود که برای کودکان با این سن کم هم مگر لنز تجویز میشود؟! پاسخ این است که بله در شرایط خاص این اتفاق می افتد.این شرایط شامل چه مواردی می تواند شود.به بیان تک تک این عوامل در این مقاله خواهیم پرداخت: آفاکیا: لفظی است که در هنگامی اطلاق می شود که کودک آب مروارید مادرزادی داشته عمل شده و لنز داخل چشمی آن خارج شده و لنزی داخل چشم جایگزین نشده در این حالت برای جلوگیری از تنبلی چشم کودکان حتما تا زمانی که وقت گداشتن لنز داخل چشمی  برای خردسال فراهم شود باید از یک روش برای تصحیح عیب انکساری استفاده شود.قبل از بیان روشها به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که ابتلای مادر در زمان بارداری به بیماریهایی همچون سرخچه ، خوردن ضربه خصوصا به سر نوزاد در نزدیکی تولد و یا عوامل ژنتیکی و بیماریهای چشمی مادرزادی مانند PHPV می تواند سبب آب مروارید مادرزادی گردد.

لنز تماسی در کودکان زیر 3 سال
سفید شدن مردمک چشم که نشان دهنده ی آب مروارید است

این روشها شامل استفاده از عینک و لنز می باشد.لنز نتایج بهتری در هنگام استفاده کودک برای جلوگیری از تنبلی چشم ایجاد می کند شاید بپرسید چرا؟علت این است که عینک با توجه به شماره بالایی که می یابد سنگین است و تحمل آن برای کودک سخت است از طرفی دید کودک با لنز نیز بهتر است چرا که خصوصا در نواحی کناره های عدسی عینک اعوجاج در تصویر ایجاد می شود.

لنز تماسی در کودکان زیر 3 سال
  • عیوب انکساری دور بینی و نزدیک بینی به میزان بالا: اگر شماره چشم کودک یا نوزاد بالا باشد بهترین راه حل در این سنین استفاده از لنز تماسی است.
  • آستیگماتیسم بالا: به علت ضربه و یا حتی عفونتهای ویروسی امکان این وجود دارد که کودک درگیر آستیگماتیسم بالا شود.لنز تماسی در این حالت بسیار کمک کننده است.
  • تفاوت شماره ضعیفی دو چشم(آنیزومتروپیا): در این حالت دو چشم میزان عیب انکساری یکسانی ندارند یک چشم می تواند حتی شماره ای بالاتر از ده داشته باشد و دیگری شماره ای در حد نیم دیوپتر.این اختلاف با کمک لنز تماسی به علت کاهش تفاوت سایز درک شده در تصاویر توسط مغز بهترین راهکار است.

لنزهای مختلفی برای کودکان قابلیت تجویز دارند.این که چه لنزی برای کودک مناسب است به نظر معاینه کننده و متخصص لنز بستگی دارد.لنزها می توانند نرم یا سخت باشند.لنزهایی نیز برای کودکان موجود است که جنسی میان نرم و سخت دارند نه خیلی سختند و نه خیلی نرم که به آنها لنز سیلی سافت گفته می شود.

لنز تماسی در کودکان زیر 3 سال

در انتها متذکر باید شد که حتما کودکان دارای مشکلات چشمی تحت معاینات دوره ای باید قرار بگیرند و به علت رشد چشم و تغییر شماره چشم و تغییر پارامترهای چشمی  لنز تماسی تجویزی تغییر می کند.

آینده کودکان وابسته به توجه والدین و پیگیری معاینات آنان در این سنین است.چرا که تبعات آن غیرقابل جبران برای دید کودک می تواند باشد.

درباره فرشته شکراله زاده

سمت : دستیار علمی مجله نور اپتیکال | فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه تهران و ارشد از دانشگاه ایران | کاندیدای دکترا تخصصی از دانشگاه مشهد | عضو سابق استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران | مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | دارای بیش از ۱۴ مقاله خارجی | سابقه ده سال کار در بخش لنز و عینک در بیمارستان فارابی و نور | عضو مرکز تحقیقات نور

نوشته های مشابه