آموزش, دانستنی های عینک

Blue control eyeglasses

نور آبی به طور طبیعی توسط خورشید تولید نمی شود بلکه توسط مانیتورهای رایانه، صفحه نمایش گوشی های هوشمند، دستگاه های دیجیتالی، چراغ های LED، لامپهای فلورسنت و لامپ های کم مصرف فلورسنت تولید می شود. نور آبی در حفظ چرخه خواب و بیداری، شیوه های رفتاری و حافظه تاثیر دارد.
منبع اصلی نور آبی ما خورشید است و وقتی در طول روز خارج از خانه هستیم بیشتر در معرض آن قرار میگیریم. کودکان ما نیز در معرض این آسیب قرار می گیرند، زیرا زمان قابل توجهی را در فضای باز، چه در مدرسه و چه در زمین بازی میگذرانند.
در حالی که قرنیه و لنز چشم(سطوح جلویی چشم) در جلوگیری از رسیدن اشعه ماورا بنفش به شبکیه های حساس به نور ما موثر هستند، تقریباً تمام نور آبی قابل مشاهده از این موانع عبور نمی کند; این نور آبی می تواند به شبکیه چشم (لایه داخلی چشم)برسد و آسیب برساند.
یکی از مهم ترین عوامل کاهش دایمی بینایی خصوصا در افراد مسن ،آسیب به ماکولا در شبکیه است که به آن واژه دژنراسیون ماکولا اطلاق می شود. از آنجا که نور آبی ممکن است به سلولهای حساس به نور، در شبکیه چشم برسد و در آنها آسیب ایجاد کند، در نتیجه خطر این مشکل افزایش می یابد.
در کل باید توجه داشت که اکثر افراد حداقل 12 ساعت در طول روز را مقابل یک صفحه نمایش می گذرانند. خشکی چشم، خستگی چشم و سردرد از نتایج رایج خیره شدن به صفحه نمایش برای مدت طولانی است. قرار گرفتن در معرض نور آبی رایانه ها و سایر دستگاه های دیجیتال را می توان با عینک مخصوص رایانه کاهش داد.
توصیه می شود از عینکهایی که دارای عدسی هایی با فیلتر نور آبی مخصوص هستند ،در هنگام استفاده طولانی مدت از صفحات دیجیتالی استفاده شود، چرا که باعث کاهش خستگی چشم می شود.
از طرفی در برخی تحقیقات اشاره شده که چرخه خواب و بیداری تحت تأثیر نور، به ویژه در قسمت طیف مرئی کوتاه با طول موج کوتاه، یعنی همان نور آبی قرار دارد. قرار گرفتن در معرض این وسایل در هنگام شب می تواند خواب را مختل کند.
بررسی تأثیر استفاده از عدسیهای رنگی (به عنوان مثال نارنجی یا کهربا) برای فیلتر کردن نور آبی در اثر قرار گرفتن در معرض نور با طول موج کوتاه به چشم قبل از خواب شبانه انجام شد و همانطور که بیان شد برای افرادی که از صفحات دیجیتالی استفاده می کنند کمک کننده است.
پوشش های عدسی ضد تابش(آنتی رفلکس) یا ضد انعکاس و لنزهای برش آبی  دو مورد از مهمترین عوامل کمک کننده در کاهش خستگی چشم هستند.
پوشش های عدسی که برای کاهش تابش یا انعکاس طراحی شده اند، اجازه عبور طیف کامل نور مرئی از جمله نور آبی را می دهند. عدسی هایی که این پوشش را دارند، در درجه اول برای بهبود وضوح دید طراحی شده اند. عینک هایی که پوشش ضد بازتاب (آنتی رفلکس) دارند، ممکن است برای چندین فعالیت، از جمله استفاده از صفحه نمایش و رانندگی در شب، ایده آل باشند.
عدسی های blue control به گونه ای طراحی شده اند که از 10٪ تا بیش از 90٪ نور آبی را جذب کنند. این عینکها  می توانند بلافاصله علائم خستگی چشم دیجیتالی را کاهش دهند .بسته به مارک تجاری ،عدسی های Blue control ممکن است میزان جلوگیری از ورود نور آبی به چشم در آنها متفاوت باشد.
در نهایت، ما باید به این واقعیت برگردیم که نور آبی ایجاد شده توسط خورشید قوی ترین نور است و به احتمال زیاد به چشم های ما آسیب می رساند، بنابراین محافظت از چشمان ما ضرورت دارد.
برای محافظت از چشم ها، استفاده از پوشش های فیلتر کننده ی نور آبی توصیه میشود.
بر اساس تحقیقات، استفاده از عدسی های blue control برای افرادی مفید است که روزی 5 الی 6 ساعت با وسایل دیجیتالی استفاده کند. با استفاده از این عدسی ها، به مرور زمان این افراد متوجه تفاوت حاصل شده، می شوند.
یک مشکل که حین استفاده از عینک های Blue control  ایجاد می شود این است که امکان دارد به علت بازتاب نور آبی در کنار یک شئ نورانی، بازتاب نقطه ای آبی مشاهده شود بنابراین بیشتر برای کار با صفحات دیجیتالی استفاده از این عدسی ها توصیه میشود.
اگر می خواهید وضوح بیشتری را ببینید و خستگی چشم را کاهش دهید، عدسی هایی که پوشش ضد انعکاس نور را دارند تهیه کنید. اگر فیلتر کردن بیشتر نور آبی که از دستگاه های دیجیتال با نور پس زمینه خارج می شود، اولویت اصلی شما است، بهترین انتخاب عینک های blue control میباشند.
author-avatar

درباره دکتر فرشته شکراله زاده

سمت : دستیار علمی مجله نور اپتیکال | فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه تهران و ارشد از دانشگاه ایران | کاندیدای دکترا تخصصی از دانشگاه مشهد | عضو سابق استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران | مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | دارای بیش از ۱۴ مقاله خارجی | سابقه ده سال کار در بخش لنز و عینک در بیمارستان فارابی و نور | عضو مرکز تحقیقات نور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *